Konsultacje lekarskie online

Dieta bezglutenowa – czy warto?

Dieta bezglutenowa nie jest łatwą dietą. Zagłębiając się w jej zasady i czytając etykiety produktów zdajemy sobie sprawę, że gluten jest praktycznie wszędzie. Jak zacząć wykluczanie go z posiłków?

Gluten jest białkiem zapasowym występującym w niektórych rodzajach zbóż. Produktami dozwolonymi, czyli niezawierającymi glutenu są: ziemniaki, ryż, kukurydza, soja, soczewica, fasola, proso, amarantus, tapioka, maniok.

Stosując dietę bezglutenową należy wyeliminować z codziennego jadłospisu produkty zawierające: pszenicę, żyto, jęczmień, pszenżyto, orkisz, a także owies, który może być zanieczyszczony innymi zbożami, również tymi zawierającymi gluten.

Gluten dla osób chorych na celiakię jest szkodliwy. Powoduje destrukcję kosmków jelitowych, których zadaniem jest zwiększanie powierzchni chłonnej jelita. W efekcie następuje nieprawidłowe wchłanianie pokarmu, któremu towarzyszą bóle brzucha, dyskomfort w jamie brzusznej. Ponadto obserwuje się szereg niedoborów, które są wynikiem upośledzonego wchłaniania. Jego niekorzystny wpływ rzutuje na funkcjonowanie całego organizmu. Pacjenci z celiakią mogą mieć niedobory żelaza, a także kwasu foliowego. Choroba ma również wpływ na rozwój dzieci, a także na kondycję psychiczną.

No Comments Yet.

Leave a comment

Facebook