Konsultacje lekarskie online

Nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą powiązaną zarówno ze sposobem odżywiania, jak i też z masą ciała. Znaczny udział wysoko glikemicznej żywności, nadmierne spożycie sodu, niedostateczna podaż potasu i magnezu, a także niewłaściwe nawodnienie organizmu mogą przyczyniać się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi.

Jeśli okolicznościom tym towarzyszy także nadwaga bądź otyłość problem jest szczególnie dotkliwy i jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki polegające na zmianie stylu życia konieczne jest wprowadzenie farmakoterapii.

Silną zależność jaka istnieje pomiędzy nadciśnieniem a dietą oraz masą i składem ciała można w praktyce wykorzystać w celu pozbycia się tej przypadłości lub przynajmniej zmniejszenia nasilenia objawów. Chociaż istnieje przynajmniej kilka różnych godnych uwagi strategii żywieniowych pomagających w wielu przypadkach uporać się z nadciśnieniem, to pewne ich podstawy są zbliżone. Przede wszystkim należy obniżyć nadmierną masę ciała, wyeliminować z diety produkty wysoko przetworzone, zwłaszcza te będące źródłem znacznych dawek soli kuchennej i cukrów oraz zadbać o odpowiednią podaż warzyw, zdrowych tłuszczy i wody. Zbawienny wpływ wywiera także regularna aktywność fizyczna.

Za jeden z kluczowych aspektów żywieniowych wpływających na ciśnienie tętnicze krwi uznaje się spożycie sodu. Wszechobecność soli kuchennej zarówno dodawanej przez nas do posiłków jak i tej w produktach spożywczych ukrytej sprawia, że tak naprawdę spożywamy jej o wiele za dużo. Rezygnacja z doprawiania spożywanych dań solą kuchenną oraz wyeliminowanie wszelkich innych przypraw ją zawierających jest jednym z pierwszych kroków, jakie powinniśmy podjąć w przypadku istniejącego już nadciśnienia. Zwłaszcza przestrzec należy przed daniami typu fast-food takimi jak pizza, hamburger, frytki, etc. .

Kolejnym krokiem jest zastąpienie produktami nieprzetworzonymi produktów dosalanych w procesie technologicznego przetwarzania. Przykładowo, zamiast szynki, kiełbasy czy polędwicy lepiej zakupić świeże mięso i ugotować je, upiec lub udusić w warunkach domowych nie dosalając,  a następnie użyć choćby jako bazę lub dodatek do dań tak na ciepło jak i na zimno. Podobnie, zamiast serów żółtych czy topionych lepiej zakupić twaróg biały i przyprawić go w domu przyprawami bez dodatku soliNależy pamiętać, że wiele popularnych produktów żywnościowych dostępnych w sklepach zawiera już wyjściowo spore ilości soli, oprócz wspomnianych wcześniej wędlin czy serów choćby – pieczywo, gotowe sosy, sałatki…

No Comments Yet.

Leave a comment

Facebook